SIRASVERDEN.NO

View Original

Vurdering av tursykkelen Kona Sutra etter 6000 kilometer

Tursykkelen Kona Sutra fungerer utmerka til sykkeltur i Norge.

Sykkelen er naturlig nok det viktigste utstyret du har med på en lang sykkeltur. I 2015 pensjonerte jeg hybridsykkelen jeg har brukt på tur i nærmere 15 år og kjøpte en tursykkel av merket Kona Sutra 2014-modell.

Sommeren 2016 sykla jeg Norge rundt på min nye Kona. Slik vurderer jeg sykkelen etter rundt 6000 kilometers bruk. Vær oppmerksom på at denne vurderinga gjelder 2014-modellen. Kona har gjort noen vesentlige endringer i nyere modeller.

Først: Jeg kan ikke all verdens mye om sykler. Tekniske spesifikasjoner interesserer meg ikke og jeg kan kun utføre de enkleste reparasjonene sjøl. Dette er den eneste dedikerte tursykkelen jeg har prøvd. Sammenlikningsgrunnlaget er derfor tynt. Men jeg har etter hvert blitt en erfaren tursyklist, så noe kan jeg tillate meg å mene om dette temaet.

Det viktigste momentet for meg da jeg skulle kjøpe ny tursykkel, var å finne en jeg trives med. Skal du bruke den i timesvis dag etter dag må den føles komfortabel. Det enkle og sentrale spørsmålet var og er: Er den god å sykle på? Les mer om kjøpsprosessen min i innlegget Kunsten å kjøpe tursykkel.

Hvordan er den å sykle på?

Det generelle inntrykket mitt er at jeg trives veldig godt på sykkelen. Sittestillinga er forholdsvis oppreist og et fint kompromiss mellom komfort og framdrift. Jeg bytta til et litt kortere stem da jeg kjøpte sykkelen for mer oppreist sittestilling.

Bukkestyrets utforming åpner for flere sittestillinger. Jeg bruker i hovedsak én bestemt stilling, men jeg liker godt å ha muligheten til å skifte. Styret er også godt å holde i når jeg står og tråkker.

Girskiftere på nedre ender av styret var jeg litt spent på. Men de fungerer utmerka og er praktiske i bruk. De tåler også å gå i bakken, har jeg dessverre fått testa ut ved to-tre anledninger. Girsystemet for øvrig har jeg ikke hatt noe trøbbel med.

Kjøreegenskaper

Jeg kjøpte sykkelen primært for lange turer med bagasje. Sjøl med nærmere 30 kilo i sykkelveskene er sykkelen stabil, også når jeg står. På godt underlag og med god sikt føler jeg meg komfortabel i hastigheter godt over 50 kilometer i timen.

Den er raskere og morsommere å sykle på enn jeg regna med. Derfor er den også velegna både til transport og trening, og har blitt min foretrukne sykkel i hverdagen.

Sykkelen har ganske tynne dekk, størrelse 32c, og fungerer aller best på asfalt. Når det er sagt, så sykla jeg ganske mange kilometer på grusveier i den norske fjellheimen. Dekka fungerer bra der også. Jeg ville likevel valgt en modell med kraftigere dekk om turen min hadde vært på grusveier med dårlig kvalitet eller på stier. Nyere modeller av Kona Sutra har bredere dekk. Se mer om dette lenger ned i artikkelen.

Bytta sete

Setet som fulgte med, var ikke behagelig. Jeg bytta derfor til merket jeg har skjønt er langtursyklister favoritt, Brooks. Jeg valgte modellen Brooks Imperial. Det var et lykkelig valg. På langturen Norge rundt med mange lange dager på setet var jeg vesentlig mindre plaga med numment underliv enn jeg har vært på tidligere turer. Litt ømt var det på slutten av de lengste dagene, men med nytt sete blei problemet nesten borte.

Slitestyrke

Jeg har gjort noen utskiftinger av deler så langt:

  • Bytta bremseklosser bak etter rundt 3000 kilometer. Litt usikker på om det var nødvendig eller om det var jeg som ikke klarte å justere dem nøyaktig. Det var nok antakelig det siste. Bremseklossene foran har jeg ikke bytta og de fungerer fortsatt godt.

  • Standarddekket som satt på var Continental Contact. Jeg bytta bakdekket etter ca. 4000 kilometer. Da var det utslitt. 32c er tydeligvis ikke den vanligste størrelsen, men på XXL hadde de størrelsen av merket Maxxis Overdrive. Merka ikke noe forskjell fra Continental. Fordekket har etter 6000 kilometer fortsatt et godt stykke igjen før det må byttes.

  • Jeg bytta en utslitt krank etter 6000 kilometer.

Foreløpig er det ingen tegn til at eiker er i ferd med å knekke. Dette har jeg slitt med tidligere.


See this content in the original post

I praktisk bruk

Sykkelen er utstyrt med solide bagasjebærere både foran og bak av merket Blackburn, som jeg trur skal være av de bedre på markedet. Og de må være sterke, ellers vil de fort bli ødelagt av påkjenningene fra bagasjen. Det er enkelt å feste vesker på bærerne. Bæreren bak gir mulighet for å feste veskene i to høyder med noen centimeters mellomrom. Jeg bruker den nederste muligheten. Det gjør det enkelt å feste pakksekk med telt i på toppen, og samtidig ha tilgang til innholdet i veskene uten å ta av pakksekken.

Sykkelen er også utstyrt med lange skjermer. Det er praktisk og hindrer at vann og annen søle spruter opp nedenfra. Avstanden mellom skjermene og dekka er liten. Det gir begrensa muligheter for å velge tjukkere dekk.

Kjøpe sykkelen i Norge

Ifølge nettsida til Kona er det tre forhandlere i Norge som selger Kona-sykler.

Det går an å kjøpe tursykkel fra utenlandske nettbutikker, men jeg trur ikke jeg ville gjort det. For det første er det nyttig å teste sykkelen før du kjøper den for å kjenne om den passer. For det andre ser jeg for meg at det ikke er helt enkelt å få gjort vedlikehold, service eller justeringer på den om ikke alt er som det skal fra fabrikk.

Jeg betalte 10.000 kroner for min. I tillegg kjøpte jeg flaskeholdere, nytt sete og pedaler med mulighet for å sykle både med sykkelsko og vanlige sko. Totalprisen blei da rundt 11.500 kroner. Inkludert i prisen var en service etter ca. 300 kilometer, som jeg av ubegripelige grunner ikke benytta meg av.

2014-modellen ser ikke ut til å være å oppdrive i butikk lenger. Kona gjør noen (små) endringer i modellen fra år til år. Slik ser modeller for 2015, 2016 og 2017 ut. Her finner du også tekniske spesifikasjoner. Noen av endringene fra min 2014-modell til 2017-modellen er at setet Brooks B17 har blitt standard, dekka er blitt bredere (økt fra 32c til 40c) og at bagasjebærer foran ikke lenger følger med. Bredere dekk betyr at sykkelen nå er bygd for røffere underlag og skal tåle mer juling enn min modell med tynnere dekk. 2016-modellen har for øvrig en veiledende pris på 1499 pund på nettsida til Kona.

Oppsummering

Min mening er at Kona Sutra 2014 er et svært godt valg om turen din primært går på asfalt eller gode grusveier i områder av verden med god tilgang på reservedeler og sykkelverksteder. En komfortabel og solid arbeidshest. Går du for en nyere modell får du en mer robust variant som er egna for enda tøffere forhold.

For en spesielt grundig vurdering av Kona Sutra 2014-modell, ta en kikk hos den britiske sykkelturbloggeren Tom Allen. Hos han finner du også utfyllende informasjon om hvilken tursykkel du bør velge.

Lurer du på hvordan du planlegger og gjennomfører din egen langtur på sykkel? Sjekk ut mine praktiske råd og tips.