SIRASVERDEN.NO

View Original

Hvordan pakke sykkelvesker - alt du trenger å vite før sykkelturen

På lange sykkelturer bruker jeg to vesker og en pakksekk bak og to vesker og styreveske foran.

Drømmer du om en lengre sykkeltur? Dropp tanken om å ta med utstyret i ryggsekk med en gang. Sykkelvesker gjør susen.

1. Generelt om sykkelvesker

Sykkelvesker er det vanligste alternativet for å få med deg utstyret du trenger på en lengre sykkeltur. Standardoppsettet er to større vesker bak og to mindre vesker foran. Du kan også feste på større ting oppå veskene bakpå, for eksempel et telt, et liggeunderlag eller andre større ting. Mange bruker også en veske på styret.

Veskene fester du til en bagasjebærer. Skal du ha med mye bagasje, trenger du følgelig bagasjebærer både foran og bak på sykkelen. Jeg har ikke all verdens kjennskap til bagasjebærere, men du trenger noen som er solide. Dette er spesielt viktig dersom du sykler mye på ujevnt og humpete underlag. Spinkle saker kan rett og slett bryte sammen om de blir utsatt for store belastninger.

Sykkelvesker er utstyrt med klips som gjør dem enkle å hekte på og av. Med litt trening fester du alle veskene i løpet av få sekunder.

Sykler du mest i Norge, er det ikke helt usannsynlig at det regner en gang i blant når du er på tur. Følgelig er vanntette vesker å foretrekke. Da slipper du å stoppe for å sette på regntrekk eller å pakke alt inne i veskene i egne vanntette poser.

Det finnes flere gode merker. Velg et av de beste. Du kommer ikke til å angre. Jeg kjøpte to sett Ortlieb-vesker (foran og bak) i 2001. De er godt brukte, duger fremdeles og var med på en 78 dager lang tur Norge rundt sommeren 2016. Les om mine erfaringer med Ortlieb sykkelvesker.

På kortere sykkelturer er det ofte tilstrekkelig plass til alt utstyret i sykkelvesker bak.

2. Hvordan pakke sykkelveskene - organisering av utstyret

Det er en grei regel å samle utstyret i noen kategorier mens du pakker. Eksempelvis kan du putte klær i en veske, mat og kokeustyr i en annen og ting du trenger i teltet i en tredje. Kanskje vil du også dele utstyret i noen underkategorier, og samle det i poser med forskjellige farger eller som er merka på et eller annet vis.

Det er også lurt å tenke gjennom hvor du plasserer det du trenger i løpet av dagen. Punkterer du, vil du gjerne finne reserveslangen/lappesakene og pumpa raskt. Blir du overraska av regn, vil du ikke ha regnjakka i bunnen av ei veske. Tilgjengelighet er stikkordet her.

I styreveska bruker jeg vanligvis å ha ting jeg trenger ofte og ting jeg absolutt ikke vil miste, som for eksempel kamera, lommebok og dagbok. Da kan jeg enkelt hekte den av om jeg skal en snartur inn på en butikk eller et annet ærend som gjør at jeg må slippe sykkelen av syne. Skulle det kjipe skje at sykkelen blir stjålet, har jeg i hvert fall fortsatt det viktigste. Et alternativ er å bruke ei av veskene foran eller bak til dette formålet.

Større ting, vanligvis telt eller liggeundelag, kan du stroppe fast på toppen av veskene bakpå. De kan også gjerne pakkes inn i vanntette pakksekker/poser. Om du på turen også har behov for en ryggsekk innimellom, for eksempel til dagsturer eller byvandringer, finnes det også ryggsekker som kan fungere som pakksekk.

Antakelig har du også med deg noe sårbart utstyr. Elektronikk kan være greit å pakke inn for å unngå at de blir skada av rystelser, enten i egne støtdempende omslag eller innrulla i klær. Flytende væsker, for eksempel matolje og shampoo, ønsker du også at skal bli stående oppreist. Det blir veldig klissete om det skjærer seg med slike ting. Her snakker jeg av egen erfaring.

Det siste tipset når det gjelder pakking er å ikke pakke veskene helt fulle. Sett av litt ekstra plass. Kanskje trenger du litt ekstra mat en dag eller to fordi det er langt til neste butikk, kanskje vil du kjøpe med deg en souvenir eller kanskje var det litt kaldere enn du hadde trudd og du trenger en ekstra genser.

3. Vektfordeling

Mange prediker at det er viktig å fordele vekta på bagasjen jevnt foran og bak og mellom høyre og venstre side på sykkelen. Gjennomgangstonen er å plassere 60 prosent av vekta på forhjulet og 40 prosent bak. Dette kan være vanskelig i praksis fordi frontveskene ofte er mindre enn veskene bak. Styringsevnen skal påvirkes negativt om sykkelen er baktung. Personlig opplever jeg ikke dette som noe problem. På kortere turer hvor jeg ikke har med så mye utstyr, fester jeg vanligvis bagasjen kun bak, uten at jeg opplever det negativt. Kanskje er dette viktigere for deg enn for meg. Eksperimenter og prøv deg fram.

Det andre argumentet som brukes for jevn vektfordeling, er at eikene i hjulene ikke skal bli overbelasta og knekke. Dette er et viktigere poeng etter min oppfatning. Jeg har ved et par anledninger opplevd knekte eiker i bakhjulet etter langvarig belastning med bagasje. Det er aldri noe stas, og taler for å ha godt med vekt foran.

Å ha utstyret i en sykkelhenger er et alternativ til sykkelvesker.

Videre lesing:

Lurer du på hvordan du planlegger og gjennomfører din egen langtur på sykkel? Sjekk ut mine praktiske råd og tips.