Erfaringer med UT-appen som kart på sykkeltur
På sykkeltur på ukjente trakter har jeg vanligvis med meg et papirkart av et eller annet slag. Jeg er ikke av dem som raskest tar i bruk ny teknologi, men på en tredagerstur fra Røros til Oppdal ville jeg teste ut om kartappen til UT.no på smarttelefonen kunne duge som kartløsning på sykkeltur.
Turen gikk stort sett på seterveier og fjellveier der jeg er lite kjent. Strekningen inneholdt også mange kryss, og noen steder var det muligheter for å velge mellom flere traseer. Altså var behovet for et godt kart stort.
Hvordan få tak i kart
Har du ikke appen UT.no installert, laster du den ned i app-butikken til telefonen din. Kartet på UT-appen fungerer sjølsagt når telefonen din er i et område med dekning. Men den kan også fungere i områder uten dekning, noe som i tillegg sparer deg for kostnader til datatrafikk. Du må da gjøre noen forberedelser før du drar hjemmefra. På ut.no kan vi lese:
“Appen husker kartutsnittene du har åpnet i appen. Hvis du navigerer deg langs et turforslag vil appen huske kartbildene slik at du kan bruke dem selv uten dekning.
Husk at hvis du vil ha med deg alle kartnivåene må du zoome deg igjennom kartnivåene for å hente alle lag. Du kan lett kontrollere at du har fått med deg alle kartene du vil ha ved å sette mobilen i flightmodus.”
Jepp, så enkelt. Jeg sveipa gjennom ruta mi, og vips var kartet klart.
Kartet i bruk
Det er lett å navigere seg rundt i kartet. Det er også enkelt å zomme inn for å se detaljer eller ut for å skaffe oversikt. I øvre kant av kartet ser du også en avstandsindikator. Med GPS-en på telefonen påslått, er det også veldig greit til enhver tid å se hvor du befinner deg. Et blått symbol på kartet angir din posisjon.
Dagens telefoner har ikke all verdens med batterikapasitet. Min, en Samsung Galaxy S3, er intet unntak. Med normal bruk lader jeg den omtrent hver 36. time. På en tredagerstur må den altså lades én gang, som jeg på min tur la inn omtrent halvveis, i hotellresepsjonen på Savalen. Trenger du ikke telefonen til annet enn kartet, kan du sette den i flymodus. Kartet og GPS fungerer likevel, og strømforbruket går ned. En mer fleksibel løsning for lading er å ha med en mobil batterilader.
De to første dagene på turen min var det oppholdsvær. Da fungerte kart på telefonen supert. Den siste dagen regna det temmelig hardt og var samtidig småkaldt. Med våte hansker på, blei det straks verre å bruke den. En løsning kan være å putte telefonen i en plastpose for å beskytte mot regnet. Uansett må hanskene av for å bruke den. Det var en utfordring jeg ikke fant noen god løsning på.
Oppsummering
I godt vær fungerte denne kartløsninga aldeles utmerka for meg, enkelt og praktisk. Jeg kommer helt sikkert til å bruke den igjen, både på kortere og lengre turer. Hvordan jeg skal løse bruken i våtere vær, må jeg gruble litt mer på.