Hvordan gjøre utstyret lettere på lengre sykkelturer
Av Øyvind Wold (tekst og foto)
Med store sykkelvesker og mulighet for å hekte på egen bagasjehenger er det i dag mulig å få med seg store mengder bagasje på tur. Det kan kanskje ha noe for seg for de som sykler langdistanse på gode flate veier i rolig tempo. Tursyklister i Norge må derimot regne med å møte mye stigning, og ofte veier av mindre god kvalitet. En gjennomtenkt og lett oppakning vil utvilsomt være en fordel under slike forhold. Her er noen tips til hvordan du kan få ned vekt og volum på bagasjen.
Tipsene er mest aktuelle for deg som skal på sykkeltur med mat og campingutstyr medbragt.
Campingutstyret – der det monner mest
Telt, sovepose og liggeunderlag er blant de tyngste, mest voluminøse og dyreste gjenstandene du tar med på tur. Her gjelder det å vurdere riktig i forhold til ditt behov, og se på elementer som temperaturer og vindforhold det er sannsynlig å møte på de turene du velger. Skal du for eksempel stort sett holde deg langs kysten og i lavlandet trengs ikke solide fjelltelt for å kunne sove komfortabelt.
Tenk også på at tursykkelsesongen i Norge gjerne er fra rundt begynnelsen av juni til slutten av september, der du bare unntaksvis vil ha nattetemperaturer på under fem plussgrader.
Sovepose
En lett tresesongs sovepose med komforttemperatur rundt null til fem plussgrader grader kan egne seg bra. De veier gjerne litt i overkant av en kilo. Da vil du klare både vanlige milde, men også litt kjølige sommernetter, og slipper å dra på mer volum og vekt enn nødvendig. Eksempel på en slik pose.
Telt
Det finnes flere telt på markedet som er aktuelle for den vekt- og volumbevisste syklist. Et standard tomannstelt veier gjerne rundt tre og en halv kilo, mens de nyere lettvektutgavene ligger rundt kun to kilo, de mer ekstreme ned mot en kilo. Disse ribbede teltene har tynn duk, tynne stenger og barduner og har visse begrensninger i bruksområde, men kan passe fint til sykkelturer i skog og mark og fjellturer i fint vær.
Et par eksempler er det minimalistiske Ringstind superlight fra Helsport, på kun en kilo komplett. Teltet har kun én stang og knapt nok høyde til å sitte i. Relativt trangt, men sykler man solo er det faktisk plass til litt bagasje inne i teltet.
Et litt mer romslig tomannstelt, som også har egen bagasjeavdeling, er Fjellheimen superlight camp. Det har større innvendig høyde og veier kun 1,8 kilo, noe som også er ekstremt lett.
En annen måte å spare vekt, er å «slanke» teltet du allerede har. Forutsatt at du har tenkt å sette opp teltet et ganske skjermet sted, for eksempel inne i skogen, kan du trygt legge igjen en del av pluggene og bardunene som teltet ble levert med.
Liggeunderlag
Liggeunderlagene har gjennomgått stor utvikling. De oppblåsbare utgavene er ikke bare blitt komfortable og ganske tykke (gjerne sju til ni centimeter), men til dels også svært lette. Flere underlag veier under en halv kilo og tar ikke mer plass enn en vanlig sykkel-drikkeflaske i sammenrullet tilstand.
Klær
Med utgangspunkt i turer i norsk sommerklima, trengs ikke ekstremplagg for å kunne ha det komfortabelt på sykkeltur eller i camp. Med bruk av lette turklær som tynne skallplagg, tynne ulltrøyer og tynne fleecer blir det ikke stor vekt på kleshaugen som skal med. Turbukse med avtagbare bein er både lang- og kortbukse i ett – smart og vektsparende.
Skal du på fjellveier bør du vurdere forsterkningsplagg som en ekstra ulltrøye, ull-buff, lett lue og votter. Vanntett skoovertrekk kan være noe å ha med om du ikke liker å sykle med gore-tex sko/støvler, som noen opplever som klamme og varme å sykle med på en vanlig sommerdag.
Mat
Helt generelt er det lurt å satse på tørrvarer for å unngå varer med stort innhold av vann. Vann vil du alltids finne i elver og innsjøer uansett. Hermetikk og mat på glass er også noe du bør være kritisk til. En grunn er vekten, men også at du ikke kan brenne opp emballasjen etter bruk.
Sjekk ut på kartet hvor det finnes matbutikker, bensinstasjoner, eller eventuelt seterutsalg, gårdsbutikk etc. før du drar på tur. Da vet du hvor du kan kjøpe mat underveis, og slipper å ha med alt fra starten av. Som mange har funnet ut, mye mat i sykkelveskene er ikke bare tungt, men tar også veldig mye plass.
Sykkelen
En tursykkel må være solid. Det gjelder ikke minst ramme, hjul og dekk. Likevel kan det ofte fjernes en del vekt fra en sykkel uten at den blir mindre solid. Det handler om hva du anser som mer eller mindre fornuftig «ribbing» av sykkelen, og dels også om du er villig til å bruke penger på erstatte standardkomponenter med lettere – og som regel dyrere – varianter.
Ting det er enkelt å fjerne er for eksempel lås(er), skjermer, speil, støtte, lykter, reflekser, ringeklokke, braketter, saltaske etc.
Ting som kan vurderes modifisert er å sage av setepinnen til du har akkurat den lengden som er påkrevet for å hindre brudd. Dette er avmerket på de fleste setepinner, og er som regel snakk om fem til seks centimeter som skal være nede i ramma. Har du et veldig bredt styre, kan det også kanskje sages kortere.
Med vanlig oppsett på en hybrid eller terrengsykkel er det også tre tannhjul foran. Hvor ofte bruker du egentlig det store tannhjulet på tur? Om du fjernet storskiva, blir sykkelen nesten hundre gram lettere.
Lettere deler
Tursyklister som ikke har tenkt å utsette sykkelen for store belastninger, og bare holde seg på jevn asfalt eller gode grusveier, kan vurdere å redusere vekt på selve sykkelen. Hvordan det gjøres, er til dels avhengig av hvordan tur du skal på, men også smak, fantasi og økonomi.
Deler som det er naturlig å se på og som ikke nødvendigvis koster mye i litt lettere utgaver er dekk, slanger, holker, seter, setepinner, styrer og styrefremspring. Noe som monner på vekten, er å erstatte en dempegaffel med en stiv og lett gaffel – men det koster fort en del kroner.
Erfaring gull verdt
Noe som derimot ikke lar seg kjøpe, er turerfaring og kunnskap om hva du faktisk trenger på tur. Prøv deg fram ut fra type turer og veier som er aktuelle for deg, så lærer du fort hva som fungerer og ikke fungerer, og hva som kanskje kan legges igjen på neste tur. Min erfaring er at man finner ut at særlig når det gjelder klær og toalettsaker, så finnes det mye man klare seg uten en dag eller tre. Jeg har møtt mange syklister som har klaget på for mye bagasje, men sjelden noen som har klaget på ting de ikke hadde med.
En flere dagers sykkeltur med et enklere liv vil for de fleste ikke kjennes som et savn, men som en befriende og artig kontrast til hverdagslivet i komfortsonen. Har du dette som ledesnor, er det egentlig bare opp til fantasien hvor enkelt du velger å ha det på tur.
Les også:
Øyvind Wold bruker sykkelen hele året, både til jobbpendling, trening og stisykling. Blant årets høydepunkter er de gangene han kan dra på tur over flere dager med god tid og campingutstyr i norsk natur. Han har delt mange turtips gjennom blant annet boka På sykkel i fjellet – turer utenom allfarvei med over femti turforslag fra 11 norske fjelldestinasjoner.