Erfaringer og lærdommer med å gi ut bok
<annonse>
For nøyaktig ett år siden fikk jeg to paller med Ute og sykler - Norge rundt på 76 dager <annonselenke> levert på døra.
Fornøyd, stolt og spent pakka jeg opp den første eska. Bra, jeg klarte det! husker jeg at jeg tenkte, før neste tanke kom: Oj! Hvordan blir jeg kvitt ett tonn bøker?
Jeg valgte å gi ut boka sjøl på mitt eget forlag. Derfor var jeg forberedt på at alle oppgavene ikke var sluttført sjøl om boka var ferdig produsert. Året som har gått har også vist at det var mye jeg ikke var klar over at jeg hadde i vente.
Denne artikkelen er ganske lang og består av refleksjoner og tanker knytta til salg og markedsføring av boka, ispedd en og annen personlig betraktning og erfaring. Er du kommet til nettsida mi primært for å lese om råd og tips til sykkelturen, ta heller en titt her.
1. Det er vanskelig å selge bøker
Å selge er ikke det jeg aller helst gjør. Hvordan har det så gått? I løpet av det første året har jeg solgt rundt 500 eksemplarer, som er flere enn jeg hadde frykta, færre enn jeg hadde håpa og omtrent som jeg forventa. Salget hittil innebærer at jeg har solgt for mer enn jeg har hatt i utgifter. Følgelig er timelønna i det minste bikka over på rett side av null.
Jeg hadde et naivt håp om at noe magisk skulle skje, som gjorde at salget ville ta av, at boka blei en snakkis, at den nærmest ville spre seg sjøl. Sjølsagt skjedde ikke det.
Jeg har solgt bøker på flere måter: I butikken på nettsida mi, i ansikt-til-ansikt-møter med folk, diverse forespørsler på telefon og e-post, på foredrag og i bokhandler.
Når du gir ut på eget forlag må du sjøl kontakte bokhandler. Jeg prøvde å få et par av kjedene til å ta inn boka sentralt, men svaret var at jeg måtte spørre hver enkelt bokhandel. Jeg har dermed oppsøkt en god del bokhandler. De fleste har kjøpt, stort sett to-fire eksemplarer. Jeg har også fått en del bestillinger direkte fra bokhandler.
I tillegg har fattern vært mitt omreisende salgskorps, og solgt til en rekke bokhandler. Tusen takk for hjelpa!
Lærdom: Ei bok selger seg ikke sjøl.
2. Kleint å selge seg sjøl
Når du har skrevet ei bok som er uløselig knytta til deg som person, er det i realiteten deg sjøl du byr fram når du vil ha publisitet og salg. Det kjennes litt kleint innimellom. Samtidig antar jeg at føles verre for meg enn det føles påtrengende for mottakerne.
Lærdom: Get used to it.
3. PR og salg er ikke to sider av samme sak
Jeg har mye kunnskap om hvordan du formidler og når fram med et budskap. Men kunnskap om hvordan du selger, er noe helt annet.
Lærdom: Overhodet ikke overraskende, men salg er et eget fag og kunnskapsfelt.
4. Jeg veit ikke hvilke typer betalt markedsføring som selger bøker
Jeg har ikke brukt penger på betalt markedsføring. Det burde jeg sikkert ha gjort. Problemet mitt er at jeg ikke har kunnskap om hva som lønner seg. Samtidig kan jeg litt om hvordan du annonserer reint praktisk. Kanskje burde jeg prøvd meg fram og lært underveis?
Lærdom: Finn ut og lær mer om dette til neste gang.
5. En avtale om omtale er ikke det samme som en publisert omtale
Jeg har kontakta en rekke medier, magasiner og bloggere med forespørsel om intervju, omtale/anmeldelse av boka eller publisering av bokutdrag. Mange av dem har resultert i publisitet i en eller annen form. I noen tilfeller måtte jeg mase litt før jeg fikk omtale.
Noen få av dem jeg kontakta, responderte positivt i sitt første svar. Så blei det tyst. Videre oppfølging fra min side, blei ikke besvart. Ja, ja, sånn er det vel bare.
En del henvendelser fikk jeg ikke svar på i det hele tatt. Det var stort sett til de største mediene. Det er helt greit, og mer redelig enn plutselig å bli taus.
Lærdom: Følg opp sakene til de er i mål. Litt masing hjelper.
6. Husk å nevne boka når du blir intervjua
Det faktum at jeg har sykla Norge rundt, var en langt mer interessant journalistisk vinkling enn at jeg hadde gitt ut bok om turen. Det kom ikke som noen bombe. Følgelig blei det min oppgave å bringe boka på bane i intervjua. Det gikk stort sett bra. Men ikke hver gang. Spesielt i radiointervjuer på direkten var det lett å glemme boka når jeg blei engasjert i å snakke om turen. Det var også surt å få et stort, flott oppslag om turen i en regionavis, men der boka knapt var nevnt.
Lærdom: Husk å påpeke i klartekst at journalisten skal nevne boka og hvor den kan kjøpes. Og husk å si det sjøl i direkteintervjuer.
7. Nettverk er viktig
Betydninga av gode relasjoner kan vanskelig overdrives. Kjenner du en journalist, er det lettere å få omtale. Kjenner du folk med kunnskap om bokproduksjon, er det lettere å få god bistand. Kjenner du en potensiell bokkjøper, er det lettere å selge. Et godt råd til meg sjøl til neste gang er å etablere flere slike relasjoner på forhånd. Bare så synd jeg at jeg er en hjelpeløs nettverksbygger.
Lærdom: Gå gjennom en personlighetsforandring til neste utgivelse.
8. Å ha gitt ut bok gjør deg til en autoritet
Å ha skrevet og publisert bok gjør deg til en ekspert på området, i hvert fall i enkelte andres øyne. Innholdet mellom de stive permene og det faktum at boka fins, gir deg autoritet.
Da kan du få henvendelser av denne typen: “Jeg ringer deg fordi du har skrevet bok. Kan jeg stille deg noen spørsmål?”. Underforstått, du kan vel en del om dette temaet.
Lærdom: Kult! Og denne posisjonen gir muligheter.
9. Jeg kunne fått mer ut av Facebook-sida
Jeg har hatt ei Facebook-side noen år. Jeg posta hyppig da jeg sykla sjølve turen Norge rundt, og engasjementet blant en god del av følgerne var stort. I etterkant av turen har jeg brukt sida mer sporadisk, uten en overordna plan og i liten grad i dialog med følgerne. Potensialet i ei slik side er nok vesentlig større enn jeg har klart å utløse.
Lærdom: Lag en plan og følg den.
10. Jeg kunne fått mer ut av e-postlista
Et av råda som går igjen oftest om hvordan selge noe som helst på nett, er å bygge opp ei liste med e-postabonnenter. Jeg begynte å samle inn e-postadresser aktivt på vårparten 2016, noen få måneder før turen. Da jeg lanserte boka høsten 2017, hadde jeg ca. 750 abonnenter. Jeg veit ikke nøyaktig hvor mange bøker jeg har solgt til folk på lista, men det er en betydelig andel av totalsalget.
Jeg sender stort sett ut e-post når jeg har publisert nye artikler på bloggen. Jeg kunne med fordel laga en overordna strategi for hvordan jeg skal bruke e-post, og derigjennom også økt verdien for mottakerne. Du kan forresten abonnere her.
Lærdom: E-post funker. Lag en strategi, følg den og forbedre det jeg allerede gjør.
11. Morsomt å holde foredrag
Det er mange måter å fortelle historien om en sykkeltur Norge rundt. Rett etter at boka var gitt ut, lagde jeg et foredrag.
Jeg har holdt foredraget i forskjellige varianter en god håndfull ganger. Hvordan har det vært å stå på scenen? Jeg var ikke veldig erfaren med foredrag. Derfor syns jeg det var litt skummelt til å begynne med. Men nervøsiteten gikk fort over. Det er veldig artig å stå på en scene og se at tilhørerne lytter aktivt, at de humrer, at de viser meg hele seg at de liker det de ser og hører. Ekstra moro er det når folk etterpå kommer til deg og sier at det var spennende å høre på og at de er inspirert.
Har foredraga gitt økt salg av bøker? Jeg har solgt noen bøker i tilknytning til foredraga, men litt færre enn jeg hadde trudd og håpa.
Noen av foredraga har blitt til etter forespørsler til meg. Noen av dem har jeg tatt initiativ til sjøl. Potensialet for å holde flere foredrag trur jeg er stort.
Lærdom: Det er ikke skummelt å stå på scenen, faktisk er det ganske gøy.
12. Bloggen gir mye besøk, men...
Bloggen min inneholder rundt 150 artikler publisert gjennom de siste åtte åra. Mange av dem inneholder praktiske råd og tips til sykkelturen. Besøket har økt jevnt og trutt. I fjor var 16.000 innom og de leste 42.000 artikler. Det er stas at folk kan ha nytte av mine erfaringer.
Fordi jeg har lagt ned mye arbeid i nettsida, hadde det vært positivt om den også førte til noen boksalg. Har den det? Tja, sikkert noen, både direkte og noen indirekte ved at besøkende begynte å abonnere på nyhetsbrevet. Men jeg aner ikke hvor mange. Her er enda et kunnskapshull.
Lærdom: Blogging gjør deg synlig, og kan helt sikkert gjøre at du selger mer, men jeg veit ikke nok om hvordan.
13. Merking av annonser på min egen blogg
Du la kanskje merke til at denne artikkelen er merka med <annonse> helt i begynnelsen? Eller at lenka til boka mi i innledninga er merka med <annonselenke>?
Forbrukertilsynets veiledning for merking av reklame stiller strenge krav til bloggere, også i omtale av egne produkter. For å etterleve regelverket må jeg derfor merke mine egne artikler som reklame dersom de inneholder omtale av og/eller lenker til mitt eget produkt.
Lærdom: Sånn er det bare. Vær nøye.
14. Lei av boka
Innimellom har jeg vært lei av boka. Den er der liksom hele tida og krever energi og tankevirksomhet. Da jeg sendte den i trykken og tenkte at nå mye var gjort, viste det seg kjapt at det bare var en milepæl i en lang kjede av aktiviteter og gjøremål.
Det er alltid noe mer du kan gjøre for å markedsføre eller selge. Samtidig må alt du gjør balanseres opp mot livet for øvrig, som familie, venner og den vanlige dagjobben.
Lærdom: Du kan alltid gjøre mer. Dessverre. Finn balansen.
15. Fine tilbakemeldinger fra lesere
Jeg har fått mange tilbakemeldinger fra lesere som forteller at de er inspirert, at boka gjerne skulle vart lenger, at den var morsom, at det var en fantastisk lesestund og mer til.
Noen har til og med vært så sjenerøse at de har delt sine meninger om boka på nettsida mi.
Når jeg stikker fram trynet mitt og bretter ut mange personlige erfaringer, forventer jeg at ikke alle er begeistra. Noen syns sikkert jeg er en tulling, at jeg er egoistisk eller bare rett og slett uinteressant. Men jeg har faktisk ikke fått noen negative tilbakemeldinger direkte til meg. Kanskje folk er høfligere på nett enn ryktene skal ha det til? Syns de boka var svak, så lar de kanskje være å si noe? Eller kanskje fraværet av dårlige tilbakemeldinger skyldes at jeg ikke har stukket meg nok fram eller at jeg er (for) ukontroversiell?
Nu vel, jeg velger å glede meg over de mange gode ordene.
Lærdom: Å inspirere andre er stort.
Oppsummering
Denne lista er noen momenter jeg har kommet på når jeg nå har tenkt gjennom erfaringene og lærdommene det siste året, og er neppe uttømmende. Jeg har lært og erfart mye. Læringskurven har vært bratt. Samtidig har jeg blitt smertelig klar over alt jeg ikke kan, eller bare kan litt om. Det er så mange detaljer.
Til neste utgivelse, for det blir flere bøker, har jeg behov for å lære mer om å drive business og fortsette å bygge plattformen min. Jeg trur også jeg har en del å hente på å begynne å betrakte virksomheten min som næring, og ikke bare en hobby, men uten å være en som pusher salg ved enhver anledning. I bunn ligger sjølsagt at du har et godt produkt. Det er hardt å innrømme, men jeg har nok noe å gå på der også.
Det var fantastisk å dra på en lang sykkeltur. Det var givende å skrive boka. Og faktisk har det, og er fortsatt, mye artig med å gi ut og selge boka også.
Følg lenkene om du er nysgjerrig på å vite mer om turen min Norge rundt eller om boka om turen <annonselenke>.