Hva skulle du ønske du visste før din første lange sykkeltur?
For noen dager siden spurte jeg i nyhetsbrevet mitt og på Facebook-sida mi:
Sett i ettertid, hva skulle du ønske du visste før din første lange sykkeltur?
Bakgrunnen for spørsmålet var at Øyvind Wold og jeg for tida jobber med ei bok. Den skal hete Langtur på sykkel i Norge - En guide til planlegging og gjennomføring.
Øyvind og jeg har mye erfaring med lange sykkelturer. Men andre folk kan sjølsagt ha mange andre erfaringer. Tanken vår med å stille dette spørsmålet var å få fram et mangfold av erfaringer, som vi trur vil gjøre ei slik guidebok enda bedre.
Mitt svar på spørsmålet ville vært noe i denne duren: Å dra på en lang sykkeltur var enklere og enda mer givende enn jeg hadde trudd. Ikke trenger du mye spesialutstyr heller. Hadde jeg visst dette tidligere, kunne jeg rett og slett kommet meg av gårde på min første tur raskere.
Resten av denne artikkelen består av tilbakemeldingene folk har sendt inn. Jeg har retta noen få skrivefeil, lagt inn et og annet hjelpeord for å lette forståelsen, forkorta noen av innleggene og droppa smilefjesene. Ellers er sitatene slik de kom inn. Overskriftene har jeg satt inn.
Om å gjøre det
Mitt tips: Ikke bare tenk på det men gjør det. Ikke utsett til den dagen det er for sent. Og ikke pakk med deg mat som om du skal på ekspedisjon i fjerne strøk. Du kommer helt sikkert forbi en matbutikk.
- Sverre
Husker min første «lange» sykkeltur – fra Nordstrand til Tjøme. Hadde nettopp kjøpt meg ny sykkel. Ganske fort kom tanken: Går det an å sykle til Tjøme? Spørsmålstegnet ble til et utropstegn: Jeg skal sykle til Tjøme! Jeg googlet og jobbet intenst for å finne en sykkelrute. Det var kompliserte greier, men jeg satt av gårde. Kvelden i forveien hadde jeg syklet til Årungen langs Gamle Mossevei. Husker jeg trillet opp Herregårdsveien på returen – utslitt. Dagen etter satte jeg av gårde med friskt mot. Etter noen timer kom jeg til Moss og skrev stolte meldinger mens jeg satt på båten over til Horten. Det jeg oppdaget i løpet av turen er at det faktisk er mulig å sykle ti mil. Senere har jeg oppdaget at man kan sykle mye lenger, både ved å være bedre trent og ved å sykle smartere, for eksempel ved å sørge for hvile og å spise mens man er på sykkelen. Men det viktigste av alt er å komme seg ut og sette i gang!
- Erik
Om å planlegge
Det jeg skulle ønske jeg hadde visst før jeg tok Norge på langs, var at det er så utrolig flott land og så mye å se at mitt tidsskjema var altfor stramt. Planlegg løst er mitt tips. Om tante Klara tror du kommer onsdag, så klarer hun nok å vente til torsdag også.
- Åse
Om å ta det rolig
Å ta det rolig nok. Min første lange sykkeltur varte bare åtte timer før jeg tok toget hjem fullstendig utslitt. Jeg hadde syklet som om jeg hadde det travelt, stort sett opp mot max hele tiden og det gikk ikke. Prøvde på nytt året etter. Da tok jeg det med ro og da gikk det bra.
- Trygve
Min første langtur tok jeg som 20-åring da jeg sykla fra Trondheim til Halden på tre dager, med stopp på ungdomsherbergene på Alvdal og Kongsvinger. Jeg skulle gjerne visst at jeg burde lagt inn en hviledag etter den lange andre dagen, med 270 kilometer og 18-19 timer på sykkelsetet fra Alvdal til Kongsvinger. Den tredje dagen ble nemlig ikke så full av glede som de to første; det var smertefullt å sette seg på setet, og jeg var så sliten at jeg sykla feil ved Skotterud, slik at jeg kom inn i Sverige, og blant annet måtte følge E18 et stykke for å komme inn på rett spor igjen. Så kunnskap om behov for hvile hadde jeg hatt nytte av!
- Richard
Jeg har brukt sykkel som feriefremkomstmiddel i noen år nå, med Norge på langs som høydepunkt, og har mange positive erfaringer, men også et par lærdommer: Ikke planlegge rigid og ta nok tid til å få med, og dokumentere, opplevelsene. Selvsagt er opplevelser sterkere i lag med flere, men nyhetsbulletiner på Facebook eller blogg er bedre enn ingenting. Det andre er å teste utstyret godt. En henger med full oppakning, sterk sidevind og stor fart skapte nestenulykke for meg ned mot Alta når hele ekvipasjen begynte å «svaie». En sjokkopplevelse som satt i et par dager.
- Petter
Om å sykle alene
Jeg skulle ønske jeg visste at det slett ikke er kjedelig å sykle alene! Så skulle jeg også ønske jeg visste at det ikke er «skummelt» å campe alene eller forlate utstyret for en liten avstikker til fjells! Hadde jeg visst dette, hadde jeg syklet min første langtur alene mange år tidligere.
- Ellen
Om å få alt
Det beste tipset jeg fikk før Norge på langs var veldig kort, men genialt: «Du får alt», og det stemte på en prikk! Man får absolutt ALT på en langtur.
- Ukjent
Om å vite hva som venter
Jeg og guttungen syklet Tønsberg-Bergen, inklusive Rallarveien, da han var elleve år. Vi brukte drøyt fire dager på turen, knappe 500 km. Vi begynte å planlegge i god tid før avreise. Vi hadde flott vær hele veien, noe som forenklet gjennomføringen. I tillegg til riktig og lett utstyr var vi særlig opptatt av ernæring, vi måtte spise betydelig mer med lange og til dels harde etapper. I tillegg hadde vi vært litt sløv i planleggingen av siste etappe. En par hundre høydemeter opplevdes knallhardt etter lange etapper de øvrige dagene. Men kun positive minner allikevel.
- Erik og Eskil
Sykla saman med ein kompis til Spania og passerte hundrevis av store og små stader. Vi burde sett oss betre inn i kva vi burde sjekke ut i dei ulike landsbyane/byane og laga ei liste vi kunne gå gjennom på same måte som vi studerte kartet for neste dag.
- Kristian
Om girutveksling
1) På min første langtur, fra Drammen til Bergen, var jeg lite bevisst på girutvekslinga. Jeg hadde kjøpt en brukt racersykkel som funka bra også i motbakkene. I god tid før avreise satte jeg den inn på service for retting av bakhjulet, men butikken somlet og hjulet ble ikke ble reparert til avreise. Da fikk jeg i stedet satt på et nytt hjul, og det ble samtidig nødvendig å sette på ny girkassett. Ikke visste jeg at de satte på en kassett som var mye mer tungtrådd, og jeg sleit meg til Bergen med tilhenger bak. I Bergen byttet jeg til det de kalte vestlandskassett, og motbakkene på hjemturen gikk mye lettere.
2) Året etter turen til Bergen tok min sønn (24 år) og jeg toget til Fauske for å sykle tilbake til Drammen. Han hadde 11-25 kassett, og jeg foreslo at han byttet til 11-28 eller 12-30. Han brydde seg ikke om å bytte, og det kom han til å angre bittert på. Han måtte gå opp bakkene til Saltfjellet og flere andre bakker. Han sleit seg ellers opp mange bakker på tunge gir og fikk mer og mer vondt i knærne. Da vi kom til Namsos var det ene kneet blitt så hovent og vondt at han måtte avbryte sykkelturen og ta buss og tog videre hjemover.
- Per Ole
Om å bli tatt godt i mot
Føler jeg var godt forberedt når jeg syklet Nordkapp-Lindesnes. Det som overrasket meg var hvor godt mottatt jeg ble over alt når jeg kom med sykkel full av oppakning. Det store minuset i 2017 var været. Men for en mestringsfølelse å ha fullført.
- Kristian
Om å takle regnvær
Du drømmer om finvær. Det blir det sikkert. Likevel vil det også regne. Både litt og mye. Med litt vind og kulde. Tenk ekstra nøye gjennom hva du må ha på deg i regnvær og hvordan du vil håndtere matpauser, punktering, overnatting og tørking da. Du tar regnet med humør eller regnet tar humøret fra deg.
- Lars Erik
Det vi bommet på på vår sykkeltur i Lofoten og Vesterålen var følgende: Vi hadde bestilt overnatting på alle nattstoppene våre. Feilen vi hadde gjort her var at vi ikke orienterte oss om det var mulighet for tørking av klær/utstyr. Det med tørking av utstyr og klær er etter mitt syn veldig viktig på disse turene. Vi startet med tre dager regn, så det å ikke få tørket utstyr var ikke bra.
- Stig
Om dårlig skilting og gode kart
Jeg har tidligere sykla en del smålange turer i Norge, Sverige og Polen, men som nyslått pensjonist skal jeg drive det litt videre. I oktober 2018 sykla jeg t/r Tønsberg-Kristiansand; 60 mil, 6 dager. Fin tur langs kysten med alle småbyene. Men jeg opplevde dårlig skilting som et problem. Dette er sykkelrute nr. 1. Skiltene er mange steder dårlig plassert, vinklinga er svært ofte misvisende, vedlikeholdet dårlig, hærverk ikke reparert, alternative rute 1 er forvirrende og ikke forklart. I sum betød det at skiltinga var til svært liten hjelp. Det var fram med digitalt kart hele tida, pluss Cappelens bilkart og NAF-boka, selvsagt. Dette betyr irriterende stopp, øking i bannord-repertoaret og at de lokale kommunene får få og sure gjester.
- Stig
Om telt og teltplasser
Min første langtur med sykkel var Norge på tvers Oslo-Hardanger. Jeg skulle nok hatt bedre oversikt over hvor det er mulig å campe på forhånd. Det ble en del netter i veikanten, der man nok ikke normalt ville ha slått opp teltet.
- André
Min første tur var på ti dager i Lofoten for snart tre år siden. Før turen hadde jeg kun en prøvetur i nærmiljøet med én overnatting. Det var mye regn under oppholdet i Lofoten, og jeg savnet å kunne lage mat på primus «under tak» inne i fremste del av teltet, det var litt lite plass. Jeg hadde også altfor mye med meg og sendte faktisk en stor pakke hjem per post.
- Nina
Om forventninger
Å dra på langtur på sykkel er spennende. Planleggingsfasen, uvissheten om hvordan turen blir, forventningene... Det fine er nettopp det at jeg på forhånd ikke vet nøyaktig hvordan det blir. Men EN ting er jeg fast bestemt på: Jeg vil glede meg hver dag for eventyret jeg får oppleve - uansett hvordan vær og andre omstendigheter måtte bli!
- Steinar
Om, ja, flere forhold
Jeg lærte raskt følgende på min første lange sykkeltur: Sørg for god sittestilling på sykkelen, legg opp til moderate etapper - ta lengre etapper heller som en bonus, kjekt med lett utstyr - du trenger mindre utstyr enn du tror. Skal du legge penger i sykkeldeler, kjøp felger med god kvalitet. Og nyt å være underveis. God tur!
- Daniel
1. Pakk lett og ta med så lite som mulig. Vask underveis.
2. Ha en lett sykkel.
3. Ta en hviledag av og til.
- Thor-Christian
Min første virkelig lange sykkeltur startet i Haugesund og ble avsluttet i Barcelona. Lærdommer: Skulle tatt med mer gode regnklær. Skulle planlagt bedre neste overnattingssted. I varmen i Frankrike og Spania skulle jeg tatt mange flere pauser. Jeg var sliten uten å være helt klar over det selv. Neste dag skulle jeg videre, uten å ta signalene at jeg var sliten i varmen. Målet var Alicante, men stoppet i Barcelona.
- Arne
Om å bruke elsykkel
Vi er et ektepar i 70-årene som elsyklet deler av Norge på langs sommeren 2016 (Havøysund-Å i Lofoten) og 2018 (Bodø-Egersund). Fra Brønnøysund vekslet vi mellom sykling og Hurtigruten til Bergen, "Danskefergen" fra Bergen til Stavanger (fantastisk fin tur innaskjærs). Syklet stort sett 10-12 (maks. 14) mil om dagen med innlagt lang lunsjpause for lading av batteri (vi hadde ikke ekstra batteri). Syklet totalt 210 mil. For de av oss som ikke lenger er så spreke kan elsykkel varmt anbefales for "Norge på langs". Og gode hoteller med lang solid frokost!
- Bjørn
Om utstyr
Jeg har syklet mange korte og lange turer, og alltid er utfordringen den samme: å ha nok, men ikke for mye utstyr. Etter en spesielt dårlig, og tung, erfaring i alpenes lange bakker lagde jeg et prioriteringssystem. Førsteprioritet er utstyr som jeg «helt sikkert vil bruke», inklusive nødvendig sikkerhetsutstyr. I annen rekke kommer kategoriene «ønskelig å ha med» og sist «kjekt å ha med». For meg er det viktig å optimalisere vekt. Denne inndelingen har fungert ved senere turer. Men så er vi jo forskjellig: jeg tar med tørr havregryn-rosin-nøtteblanding mens kameraten min tar med Gullbrød og Fyrstekake!
- Roar
Sjøl om saken nå er publisert, er det plass til flere erfaringer. Legg gjerne inn ditt svar på spørsmålet i kommentarfeltet nedenfor eller send meg ei melding, så legger jeg inn svaret ditt.