Kunsten å kjøpe tursykkel
Vel, det er strengt tatt ingen kunst å kjøpe en ny sykkel. Men i norske sportsbutikker står ikke syklene for de lengste turene fremst i utstillingsvinduene. Så hvordan gå fram for å finne en egna sykkel?
Generelt har jeg lite kunnskap om sykler. Jeg er heller ikke opptatt av tekniske spesifikasjoner, og orker ikke å bruke all verdens med tid på å saumfare nettet på jakt etter den perfekte sykkelen - om den finnes. Men fordi den gode, gamle traveren min, en velbrukt hybrid fra 2001, har sett sine beste dager, har jeg en stund vært på utkikk etter en ny. I prosessen med å vurdere hvilken sykkel jeg skal kjøpe, oppdaga jeg på et eller annet tidspunkt at det sjølsagt finnes sykler spesiallaga for lange turer med tung oppakning. Og sjøl innenfor denne sykkelnisjen finnes det mindre nisjer avhengig av hvor og hvordan du skal bruke sykkelen. Felles for dem alle er at de robuste og bygd for å tåle stor belastning og hard bruk.
Heter det egentlig tursykkel?
Så smal er denne nisjen i Norge at denne typen sykler knapt har noe enhetlig navn. Tursykkel burde etter min oppfatning være et passende navn. Et google-bildesøk på “tursykkel” viser imidlertid at det slett ikke er entydig hva folk legger i det begrepet. Nær sagt alle typer sykler er representert i søkeresultatet, til og med motorsykler. Sjøl sportsbutikkene ser ikke ut til å vite hva de skal kalle denne typen sykler, i den grad de fører slike sykler i det hele tatt.
På norsk har jeg funnet lite informasjon om tursykler. Noen diskusjonstråder er å finne på diverse forum som terrengsykkel.no og fjellforum.no, og sykkelblogger Trygve Pløhn har redegjort detaljert for hvordan han gikk fram da han kjøpte sin tursykkel for noen år siden.
Redninga for den som vil gjøre grundig research blir da å slå over til engelsk. Et bildesøk på “touring bike” bekrefter at dette begrepet har en bestemt betydning. Søket “which touring bike to buy” gir også en endeløs rekke med relevante og informative treff. Spesielt godt liker jeg rådene til min favorittsykkelblogger, britiske Tom Allen.
Hva slags bruk
Et greit sted å begynne er å tenke gjennom hva slags bruk du ser for deg. Hvor lange er turene dine? Hva slags og hvor mye utstyr har du med? Hvor i verden sykler du? Hva slags underlag sykler du mest på?
Jeg drar primært på sykkelturer i Norge, overnatter oftest i telt og stort sett sykler jeg på asfalt, kanskje noen kilometer på en og annen grusvei innimellom. Stort sett drar jeg på turer av 2-7 dager varighet, en gang i skuddåret på turer som varer en måned eller to. Derfor trenger jeg ikke å gå for de aller mest solide variantene som finnes. (Jeg har drømmer om lange turer rundt om i verden, og da antakelig på røffere underlag, men slike turer er utopi for meg en god del år framover.)
Hvordan få prøvd sykkelen før du kjøper
Sykler du mye på lange turer, er det naturlig nok viktig at du trives med og på den. Skal du bruke den i timesvis dag etter dag må den føles komfortabel. Det enkle og sentrale spørsmålet er: Er den god å sykle på? Det vil du helst finne ut før du kjøper, sjøl om det er praktisk og lettvint å handle på nett.
Her til lands er det ikke nødvendigvis helt enkelt å få prøvd en tursykkel. De store kjedene fører i liten grad tursykler. Møter du opp i butikken og sier du skal på langtur med bagasje, vil mange antakelig anbefale deg en hybridsykkel. Og det kan funke helt greit. Det er få sykler som er helt uegna for lange turer. Men i hvert fall i de største byene finnes det butikker som har spesialisert seg på sykler. Om du ikke får tilstrekkelig hjelp hos kjedene, kan du forhøre deg med en av dem om de har tursykler eller kan skaffe det.
Jeg hadde ikke noen klar formening om hva slags sykkel jeg skulle ha. Underveis i innhentinga av informasjon framsto Kona Sutra som en modell som kunne passe meg, min bruk og min lommebok. Og jammen så hadde Sykkelsenteret Trondheim to eksemplarer i butikken (2014-modell). Jeg testa, blei begeistra og slo til. Jeg fikk også god hjelp i butikken til å tilpasse sykkelen etter mine preferanser, eksempelvis bytta jeg til et litt kortere stem for å få en mer oppreist sittestilling.
Med ny sykkel er jeg nå klar for flere lange sykkelturer.
Les også: Vurdering av Kona Sutra etter 6000 kilometer
Lurer du på hvordan du planlegger og gjennomfører din egen langtur på sykkel? Sjekk ut mine praktiske råd og tips.